تعرف على اشهر أسباب رعشة موتور سيارتك
إضغط هنا للإخفاء
اذا تم غسل السيارة والموتور ربما يوجد بعض الماء موجود فى فتحة البوجية يخلية لا يعمل
الحل تجفيف فتحة البوجية بالهواء المضغوط
يوجد سلك من اسلاك البواجى المتصلة مع الكويل غير سليم للكشف علية نشغل السيارة ونفك واحد ونقربة من البوجية اذا لقينا شرر كهربائى يعنى السلك دة سليم واذا كان غير ذللك يعنى السلك محتاج تغير لابد من تغير كل الاسلاك لان حرارة الموتور اثرت على الاسلاك او انها نوعية غير جيدة او عمرك ما غيرتها
اذا كانت الرجة تشعر بيها وانت على السلانسية يعنى بدون ما تدوس بنزين لكن لما تمشى بيها وتدوس بنزين تختفى يعنى وربما واحد من كراسى الماكينة او الربلخ بايظة الحل تغير الكرسى فى اسرع وقت ممكن
وغالبا بيكون الكرسى الكبير اغلى واحد
-البوجى نفسة مصدى و موب شغال نهائبا او ركبت نوعية تعبانة عشان الميزانية مغرم
فلتر البنزين مسدود ومحتاج يتغير طبيعى جدا
طرمبة البنزين لا تعمل بصورة جيدة و هذا العيب يظهر دايما فى بداية التشغيل او مع السرعة العالية
لسبب ما ضغطة السلانسية قلت بالتالى قلت نسبة البنزين فى بداية التشغيل مما يودى الى رجة وتوقف الموتور ولا يشتغل الا لما تدوس بنزين مع الدوارة او بعد عدة محاولات للدوارة جرب يمكن يكون السبب دوس شوية
فلتر الهواء يؤدى ايضا الى رعشة وتوقف فى بداية الدوارة افتحة ونظفة بالهواء المضغوط او تغيرة يكون افضل بس التنظيف
منظم الهواء موجود بعد الفلتر اذا امتنع تماما عن العمل لن تتم الدوارة ابدا لان لايوجد هواء رايح الماكينة اما اذا كان غير منتظم ويحتاج تغير سوف يؤدى فعلا الى رجة وتوقف للدوارة طيب نعرف اذاى هى المشكلة فى الحقيقة صعب جدا بدون كشف كومبيوتر فى الوكالة
يوجد سنسور حساس الكامة موجود فوق الماكينة تقريبا تحت او امام فلتر الهواء لايسبب رجة ولكن تتوقف الماكينة عند تخفيض السرعة مع السرعة المنخفضة او فى المنحنيات ودايما تحصل عند الاشارات
غير السنسور فى الوكاله احسن
(منقوله للفائده )
إبلاغ
سيارات للبيع
الردود
0 0
(استغفر الله )
0 0
ضعيفه الكهربا ؟
0 0
شكراً ياغالي على النصائح نصائح مهمه للتعرف على سبب المشكله
0 0
يعني خرباان
0 0
0 0
ماادري اش السبب
0 0
0 0
0 0
قبل 11 سنه